Cadangan untuk mengatasi kelemahan pengajaran subjek Bahasa Melayu, Sains dan perdagangan berdasarkan kit pembelajaran bahan maujud:
1) Cadangan individu (Bahasa Melayu)
- Penggunaan ICT seperti video dan power point bagi menarik minat pelajar untuk belajar
- Guru perlu membuat persediaan awal untuk mendapatkan dan menyediakan bahan bantu
mengajar yang berkesan bagi menarik minat pelajar.
2) Cadangan pasukan
- Menggunakan kaedah pembelajaran kooperatif dan bimbingan rakan sebaya.
- Pembelajaran secara Problem Base Learning (PBL)
- Menggunakan multimedia yang bersesuaian bagi menarik minat pelajar mempelajari subjek
Bahasa Melayu
- Guru boleh menggunakan bahan bantu mengajar yang menarik dalam topik yang diajar bagi
meningkatkan lagi pemahaman pelajar.
3) Cadangan dari luar pasukan
- Melibatkan aktiviti yang lebih berpusatkan kepada pelajar dan guru hanya menjadi fasilitator
sahaja serta mampu merancang aktiviti yang menarik.
- Guru perlu mempunyai daya kreativiti yang tinggi semasa melaksanakan proses P&P mereka.
4) Berdasarkan literature review
REFLEKSI >>> DPLI UKM JUL '09
14 years ago
0 comments:
Post a Comment